Er zijn veel verschillende manieren om steigers aan te leggen en te combineren. Vandaag willen we je kennis laten maken met drie varianten
1. Grote aanlegsteigers
Voor grote havenprojecten, zoals boot- en jachthavens, is het raadzaam een constructie te kiezen van zwaar belastbare ponton platforms van beton, waarvan de technische kenmerken gekenmerkt worden door een bijzonder grote draagkracht. Dit kan tot 500 kg per 1 m2 zijn en tot 15 m lang.
Betonnen platforms worden gekenmerkt door hun lange levensduur en hun bestendigheid tegen water en waterfluctuaties. Ze vragen geen speciaal onderhoud tijdens het gebruik en brengen dus geen grote extra kosten met zich mee. Ze hebben ook speciale kanalen voor elektriciteitskabels en waterleidingen, zonder welke een complete haven niet meer denkbaar is.
Boten en jachten kunnen direct aan deze ponton platforms afgemeerd worden, maar het populairst is het gebruik van afmeervingers, die de capaciteit van de haven met een factor 2-3 kunnen vergroten. De relatieve kosten van een jachthaven worden dan ook dienovereenkomstig verlaagd wanneer rekening wordt gehouden met het aantal af te meren vaartuigen. Om nog meer besparingen te bereiken kunnen meerpalen gebruikt worden die lijken op meervingers, maar die geen comfortabel en veilig oppervlak hebben om op te klimmen. Deze stokken zijn meer geschikt voor kleine boten en motorboten.
2. Middelgrote aanlegsteigers
Voor kleine pontons worden meestal kleinere betonnen pontons gebruikt met een draagvermogen tot 250-300 kilogram per vierkante meter en een lengte tot 3 meter.
Deze pontons zijn met elkaar verbonden door een raamwerk waarop een geïmpregneerd houten deel van het landingsoppervlak (dek) is aangebracht. Om esthetische redenen zijn de pontons aan de zijkanten ook met hout bekleed. Helemaal aan het eind wordt de rest van het nodige geïnstalleerd, zoals elektriciteit en waterzuilen, verlichting, veiligheidsladders (noodladders), een “eerste hulppost”, meerpalen, metalen toegangspoortjes, enz. Dit type betonnen ponton kan gebruikt worden om verschillende aanlegsteigers te maken voor boten, motorboten en jachten. De platforms worden met elkaar verbonden om de gewenste vorm van de jachthaven te creëren. Door de schommelingen van het waterpeil en de deining is dit type ponton vaak niet stevig met de oever verbonden. Ze worden verankerd met zware ankers, meestal van beton, die tot 5-10 ton wegen. In andere gevallen worden palen gebruikt, waarvan het verschuiven de steiger ook in staat stelt zich aan de waterstand aan te passen.
3. Kleine aanlegsteigers
De gemakkelijkste manier is om op een meer een kleine houten steiger met plastic pontons te bouwen. Vooral als er weinig of geen ijs of sterke stromingen op de kust zijn.
Op binnenmeren worden meestal plastic pontons gebruikt om een jachthaven aan te leggen. Deze pontons zijn verbonden met een houten of metalen frame, dat ook met geïmpregneerde houten planken is bekleed. Kunststof pontons zijn vorst- en ijsbestendig en hoeven in het winterseizoen niet uit het water gehaald te worden.
Afhankelijk van de vereiste draagkracht worden kunststof pontons van de juiste afmetingen en volume samengevoegd tot platforms die samengevoegd worden tot de gewenste vorm van het looppad.
De loopbrug kan ook uitgerust worden met de bovenvermelde elementen, zoals portiekverlichting, ladders, bankjes, enz.